TRIZ в мистецтві

Час читання: 3 хвилини
«Фактор успіху» –  це Доля? Випадок? Знання? Мультимільйонер судновласник Онасіс, фінансовий король Ротшильд, нафтовий магнат Рокфеллер, творець першого масового автомобіля Форд – всі вони були вигадник, винахідниками, вирішувач відкритих завдань. Ви думаєте, що неможливо повторити цей неймовірний успіх та створити передумови створення шедевру? Давайте розберемося: як саме створюється інновація чи креативне рішення на прикладі культурних та мистецьких творів. І до чого тут TRIZ? Мистецтво – це сукупність об’єктів аудіо- візуальних творів для передавання мети – смислу автором. Зрозуміти техніку використання TRIZ простіше всього досліджуючи вже відомі витвори мистецтва. Таким чином, TRIZ як інструмент гарантованої (управляємої) творчості  проводить нас по алгоритму знаходження неординарних рішень, формулювання нових форм та креативних ідей, що залишаються у свідомості людей надовго. Адже наша мета була такою: пошукати прийоми створення хороших мелодій.  Коли ми розглядаємо зовнішню структуру в музичних створах – «геометрію» мелодій, помітно,  що таких прийомів безліч, причому класифікувати їх не вдавалося.  Невдачею закінчилася  спроба встановити, які з прийомів призводять до створення «приємних мелодій», а які – ні. Деякі прийоми зустрічалися помітно частіше за інших. Природно було припустити, що вони і найбільш сильні. Цілий ряд дуже красивих мелодій написаний за одним принципом. Була зроблена спроба застосувати ці прийоми на практиці. Дійсно вдалося написати кілька гарних мелодій. Але чомусь вони ніяк не справляли на слухачів того ж враження, що і пісні «Бітлз». Однак перша «Взагалі-то, мистецтво по-давньогрецькому «техне». У наявності безсумнівний зв’язок в походженні техніки і мистецтва. Технічні системи підкоряються одним і тим же закономірностям, незалежно від того, чи йде мова про паровозах, ткацьких верстатах або приладах для вимірювання світлового тиску. Значить і всі види мистецтва повинні підкорятися закономірностям, справедливим для одного з цих видів. Іншими словами, прийом, сильний для музики, повинен бути сильним і в інших мистецтвах. Удача» окрилює. Яка задача стоїть перед автром, і як можна управляти процесом створення культурного продукту? Системний підхід до формування мети, описання підвладних системі компонентів та факторів (об’єктів) надсистеми  показує нам, на якому етапі еволюцї знаходиться наша система загалом. І рішення, точніше, принципи рішень, досить схожі на принципи з систем технічних. Порівняйте твори  Моцарта із теперішньою музикою. І там, і там два елементи шкідливо взаємодіють. І там, і там рішення полягає в тому, що між цими шкідливо взаємодіючими елементами вводиться щось похідне від самих елементів. Піна з шлаку і повітря, акорд з звуків обох тональностей – яка, по суті, різниця? А як показати в скульптурі не тільки персонажа, а й саму його тему життя, справу? Скульптор вводить в свої композиції крім самої фігури, ще й предмети, оточення (наприклад, Пушкін в літньому саду, Ломоносов в лабораторії і т.п.). Приклад 2: У музичній поемі «Життя героя» Ріхард Штраус мав намір показати свою біографію – з усією боротьбою проти недоброзичливців і ворогів. Як це зробити музичними засобами? Композитор вводить в поему елементи своїх творів, написаних у відповідні періоди життя. Це прийом «вепольної» структу­ри з TRIZ: є тема, але вона не показується прозорим художнім  образом. Приклад 3: рентгеноскопічний аналіз картини Рембрандта «Даная» показав, що перший її варіант був просто переписаний з однойменної картини Карраччі. Але цей варіант не давав потрібного ефекту – не відображав пориву Данаї, її руху вперед. Щоб цього домогтися, Рембрандт ввів кілька нових прийомів, яких не було у Карраччі. Наприклад, світла пляма на подушці за головою у Данаї не відповідає розподілу світла – його не може там бути, воно з’явиться тільки після того, як Даная ще трохи «підніме голову». згоджені в напрямку руху і елементи надсистеми – завіса, жест служниці. Все це «інструменти», які зробили нерухомий варіант рухомим. Картина Карраччі відома тільки фахівцям, картину же Рембрандта знають дуже багато, – і вона варта того. Аналогічно технічним системам художні не залишаються на рівні простих структур. Виявляються більш складні, аналогічні комплексним, подвійним, ланцюговим. В TRIZ це називається ВЕПОЛЬ. Видно і лінія підвищення ідеальності інструменту – адже його можна «зробити» зі сторонніх елементів (ангел), із зовнішнього середовища (предмети, уривки колишніх творів). А можна і ще краще – в якості інструменту взяти одну з «своїх» підсистем. ВСЯКОМУ ЧАСУ – СВІЙ ГАМЛЕТ Особливо цікавий матеріал дають п’єси. Тут висока чистота експерименту. Тема вистави (як твори режисера) і тема перекладу п’єси на інші мови – це зовсім не те, що тема вихідної п’єси. Режисери і перекладачі фактично роблять з матеріали п’єси абсолютно новий твір – відповідно до тих змін поглядами суспільства. Дослідникам вдалося простежити цілий ряд таких «вічних» п’єс, зокрема, п’єс Шекспіра. Одного тільки «Гамлета» набралося 27 ** режисерських і перекладацьких трактувань, починаючи від самого Шекспіра, і закінчуючи нашумілої постановкою Г. Панфілова. В мистецтві часто використовується зокрема, метод аналогій. Спрацьовує цікавий психологічний ефект. Для людини, яка знає підводну частину системи, система ця цікава, приваблива, а при хорошому художній мові – і «високодуховні». Для незнаючого ж система або незрозуміла взагалі, або примітивна. Згадайте первісний трикутник. Його вважають примитивізацією колись прекрасних зображень. А чому, власне? Для первісної людини цей знак був сповнений вікового сенсу. Він натякав, тобто був не прямий інформацією, а художнім твором Ми втратили підводну частину, ось і називаємо його примітивним. Невдячні ми все ж по відношенню до предків. Так і намагаємося відмовити їм в «інтелігентності». Так і намагаємося показати себе єдиним поколінням, які досягли вершин створення і розуміння мистецтва! Таким чином, серед інших методів зняття психологічної інерцій, розвитку креативного мислення та генерування інноваційних ідей, можна впевнено відзначити такі методи як:
  1. Прийоми фантазування (використання методу аналогій, збільшення/зменшення тощо)
  2. Системний аналіз та розвиток системи – об’єкту мистецького твору

Мельниченко Ірина, Спеціаліст МАТРІЗ

Спеціаліст TRIZ(matriz.org)

Вам сподобалась ця стаття?

 

15.01.2021


Схожі статті

Що таке ейдетика та навіщо вона потрібна

У наш час всім доводиться стикатися з таким величезним потоком інформації, що мало кому вдається переробити і запам’ятати його. З цим і пов’язаний один з найбільш важливих...

TRIZ- технологія розвитку критичного мислення, креативності та системності для молоді

Головна мета навчання в Академії - розвинути здатність нестандартно мислити, знаходити нові ефективні ідеї та рішення. в умовах невизначеності

Проектний менеджмент

Ім'я Ілона Маска сьогодні відомо всім. Його проекти і компанії обговорюють, оцінюють і хочуть фінансувати всі. Але чи відомо вам, що свої перші гроші він заробив в...

Ще більше корисного у наших соцмережах!

ЗАЛИШИЛИСЬ ЗАПИТАННЯ?

Залиште свій контакт і ми з вами зв'яжемося!

Оставьте свой вопрос и мы с вами свяжемся!