TRIZ: що це, і як вона допомагає дитині

TRIZ: що це, і як вона  допомагає дитині
Блог
21 Серпня 2020 року

Сьогодні затребувані навички, про які ще пару десятків років назад нічого не знали. Креативність, творчі здібності, вміння поліпшити будь-яку річ, змусити її працювати при мінімальних вкладеннях
Які якості допомагають досягти успіху? Як знайти своє місце в житті і обійти конкурентів? Відповідь: необхідно мислити нестандартно.
Але як знайти свій унікальний шлях? Як вибрати правильне рішення? І чи буде воно єдино правильним? Більш того в мінливих реаліях сьогодні навіть суперкруті рішення може скиснути, як молоко, за пару годин.
Значить, треба думати не просто нестандартно, а на кілька кроків попереду всіх. І тут допоможе особлива методика розвитку креативності – TRIZ (теорія рішення винахідницьких задач).

Метод розв’язання винахідницьких завдань простий – конкретно вашої проблеми необхідно зробити 4 основні кроки:

1. визначити ваше завдання;

2. Визначити узагальнену задачу TRIZ, відповідну їй;

3. Визначити узагальнене рішення для цього завдання;

4. адаптувати рішення для конкретної проблеми.

Але давайте розберемося. Автор технології розв’язання винахідницьких завдань-Генріх Альтшуллер. Викладач, письменник-фантаст і винахідник. Свій перший патент він отримав в 17-ть, і десятки патентів за все життя, реалізовані в різних сферах промисловості. Він не просто розробляв новинки, поєднував, здавалося б несумісні речі, але і ще і хотів пояснити, як це відбувається.

Дати алгоритм. Ход действий. Закономерность.

Альтшуллер з’ясував, що винахідник, який зіткнувся з будь-якою технічною проблемою, знаходиться в тунелі між інерцією мислення і не ясністю- як оцінити правильність рішення, і позначити, який саме варіант вибрати з усіх можливих? І звичайно, можна скористатися методом проб і помилок. Можна було б. Але він не гарантує потрібний результат.

Поки психологи вивчали, як людина робить винахід, його почуття, спонукання і думки, Альтшуллер Альтшуллер вирішив вивчати самі винаходи. Його зацікавили технічні системи, створені людиною. Як результат, виявилося, що методика відмінно підходить, як TRIZ для промисловості, TRIZ для маркетингу, TRIZ для садка, TRIZ для дошкільнят, TRIZ для підлітків, TRIZ для бізнесу, TRIZ в педагогіці і навіть вдома для вирішення звичних нам ситуацій. Більш того, автор теорії почав шукати відмінності сильних винаходів від слабких. А головним критерієм він зробив протиріччя. Складно? Ні. Вам лише потрібно сформулювати умови іншими словами.

Ось приклад завдання TRIZ, у вас є труба і треба з’ясувати в який бік в ній тече вода. Але різати або колоти трубу не можна. Тобто впливати на трубу не можна, але можна впливати на воду. Якщо нагріти трубу, то нагріється і вода. Застосувавши знання про системи і фізичні параметри води, ми здатні зрозуміти, в який бік потече тепла вода. Таким чином, визначаючи напрям течії.

Історія створення

Теорія рішень винахідницьких задач, як метод, з’явилася в 50-і роки минулого століття. Генріх Альтшуллер в ті часи працював в патентному бюро м.Баку. Щоб зрозуміти, закономірності він проаналізував понад 40 тисяч патентів. Молодий вчений звертався до бібліотек і до інших вченим, за допомогою. Але яким же було його здивування, інформації не було. Адже не існувало ні самої теорії, ні методу. Альтшуллер нічого і не знайшов, але не здався.

До 1956 року Генріх Альтшуллер Альтшуллер спільно з Рафаелем Шапіро опублікував статтю «Про психології винахідницької творчості». У ній вперше були описані основні поняття TRIZ і показаний алгоритм розв’язання винахідницьких завдань (АРИЗ)
Головна думка статті: техніка розвивається за об’єктивними законами, які потрібно вивчати. Об’єктивні закони розвитку систем можуть бути орієнтиром і робочим інструментом для вирішення багатьох завдань.

Над його вдосконаленням винахідник працював ще майже 40 років. Так з’явилися завдання TRIZ, технологія рішень АРИЗ, а пізніше – 40 прийомів TRIZ і курси за програмою TRIZ.
Хоча й існували школи TRIZ, розвиток методики проходило на громадських засадах. Теорія не була науковим методом, хоча її активно обговорювали на експериментальних семінарах.З 90-х років почався період визнання TRIZ за кордоном в найбільших країнах світу. Найбільший розвиток TRIZ в останні роки отримувала в США. У 1997 році була створена Міжнародна Асоціація TRIZ, головний офіс якої знаходиться в США.

Більшість компаній, які сьогодні в списку Fortune Global 500 відзначають знакову роль TRIZ-підходу в розвитку їх компаній. Всім відомі лідери ринку, такі як «Ford», «Hewlett Packard», «Procter & Gamble», Boeing, G & E, Samsung, Colgate, Bosh, Phillips, Unilever.

Концепції і техніки TRIZ

Розшифровка TRIZ (теорія рішення винахідницьких задач) натякає, що навколо нас неймовірну кількість ситуацій, до яких потрібно рішення. Маючи знання про розвиток систем, певний алгоритм, за яким настроюється аналітичний процес м хід мислення під час пошуку рішення, – тоді-то і треба застосовувати методику.

Давайте розберемося. Отже, винахідницька задача – це задача, яку ми не можемо вирішити вже відомими нам або очевидними способами. Тобто, потрібно винахід, яке дозволить її вирішити. Але як?
Спочатку треба уявити завдання так, щоб відсікти неефективні шляхи вирішення.
Але чи всі завдання можна назвати винахідницькими? Ні. Лише ті, для вирішення яких необхідно усунути протиріччя. Найвищим сенсом кожного винахідника є пошук ІКР – ідеальний кінцевий результат.

Щоб зрозуміти як працює методика TRIZ давайте подивимося, що використовують для вирішення завдань:

– мозковий штурм;

– синектика – шукають схожість у предметів, такий собі мікс логіки і фактів, і аналізу;

морфологічний аналіз – розглядають всі доступні способи вирішення;

метод фокальних об’єктів – шукають асоціацій, щоб встановити зв’язки між об’єктами.

Для того, щоб домогтися успіху, можна ще глибше розглянути завдання. Для цього розбити проблему на міні-завдання або частини.
Після того, як міні-завдання сформульована і система проаналізована, відповідно до теорії Альтшуллера, ми виявимо, що спроби змін з метою поліпшення одних параметрів системи, можливо, покажуть нам погіршення інших параметрів. Наприклад, збільшення міцності крила літака може призводити до збільшення його ваги. Таким чином, в системі виникає конфлікт, суперечність.

Всі суперечності класифікують на три види:

адміністративне протиріччя – треба поліпшити систему, але я не вмію чи не маю права зробити це. Воно вважається найслабшим;

технічне протиріччя – поліпшення одного параметра системи призводить до погіршення іншого параметра. Фактично – це і є постановка винахідницької задачі.

фізичне протиріччя – коли для поліпшення системи якась її частина повинна перебувати в різних фізичних станах одночасно, що неможливо. Фізичне протиріччя є найбільш фундаментальним, тому що винахідник впирається в обмеження, обумовлені фізичними законами природи.

TRIZ педагогіка

«Творчості можна і потрібно вчити» – вважав Альтшуллер.Альтшуллер.В TRIZ є окремий великий блок розробок – РТВ (Розвиток Творчої Особистості).
хоча спершу думали, що теорія рішень винахідницьких задач, лише для винахідників, інженерів або науковців, з часом на теорію звернули увагу і педагоги. Як результат, виник окремий педагогічний напрям – TRIZ-педагогіка.
Її відмінність від класичної педагогіки, мета якої дати інструменти сильної особистості – навчити дошкільника, школяра або студента отримувати і обробляти інформацію, бачити ресурси навколо себе і знаходити неординарні рішення, застосовуючи їх в життя. Теорія рішення винахідницьких завдань допомагає подивитися на світ під іншим кутом, інакше.

По-перше, у TRIZ педагогіки немає єдино вірної відповіді. По-друге, діти не отримують бали за знайдені рішення. Адже головне, щоб вони навчилися мислити і міркувати, самостійно, визначали протиріччя, незвичайні умови задачі. Для цього їм навіть не потрібно вміти рахувати, читати або писати.
Навчання теорії рішень винахідницьких задач можна починати з 2,5-3 років, коли малюк вже здатний відрізнити фантазію від реальності. Наприклад, дошкільнята і молодші школярі щось винаходять, можливо, іграшки, а старшокласники – створюють digital світи.

Відзначимо, що для розвитку творчих навичок педагоги також використовують додаткові знання з фізики, біології, екології, мистецтва, техніки, економіки. Тобто, ваша дитина буде знати і базові шкільні предмети.
Для кожної вікової групи розробляють свої методики. Адже головне, щоб діти могли не тільки винаходити нове, але і реалізувати себе у творчості.

TRIZ на практиці

Тепер ми знаємо, що TRIZ – це пошук рішення нестандартних проблем. І хоча абревіатура може здатися чисто наукової, ми щодня використовуємо теорію в своєму житті. Наприклад, щоб спланувати день, доїхати без пробок на роботу, завести дітей на гуртки або встигнути забрати одяг з хімчистки. Ми плануємо, використовуючи прості рішення.

Часом вони не лежать на поверхні, але нам допомагає розум, а вірніше кмітливість. Тобто, теорія рішення винахідницьких завдань не тільки для школи, академії, роботи. Наше життя постійно підкидає нам виклики і як правильно з найменшими втратами вийти з них підкаже рішення винахідницьких задач. Не дарма психологи радять: “Будь-яку проблему потрібно переформатувати в задачу”.

Всього по Альтшуллеру виділяють 40 прийомів розв’язання суперечностей. Розповімо про деякі:

Розвивати TRIZ-мислення можна як в навчальному закладі, під контролем фахівця, так і самостійно. Сюжетів навколо нас дуже багато:

– Як приготувати торт, якщо немає муки?

– Як налити в чашку гарячий чай і не обпектися, взявши її в руки?

– Як перемогти нудоту в космосі?

Працювати з аналогіями, образами, метафорами – цікаво і корисно. І це прокачає рівень знань і мислення не тільки дітям, але для дорослих.
Методика теорії розв’язання винахідницьких завдань допомагає розвинути гнучкість розуму, швидкість перемикання уваги, вміння бачити головне, але і не забувати про деталі. У сучасному світі без цих навичок не обійтися.

а) принцип дроблення – потрібно розділити об’єкт на незалежні частини; виконати об’єкт розбірним, а потім і зовсім збільшити ступінь дроблення об’єкта.

б) принцип об’єднання: з’єднати однорідні або суміжні об’єкти; об’єднати у часі однорідні або суміжні операції, а тоді один об’єкт розмістити всередині іншого.

в) принцип посередника – використовувати проміжний об’єкт, що передає або переносить дію;

г) принцип універсальності – об’єкт виконує кілька різних функцій, таким чином не потрібні інші об’єкти;

д) принцип матрьошки – один об’єкт розміщений всередині іншого, який, в свою чергу, знаходиться всередині третього і т. д.

Це лише деякі з 40 прийомів TRIZ. А щоб не заплутатися є спеціальна таблиця. Вона розроблена для наочності. Так по вертикалі розташовуються характеристики технічних систем, які за умовами завдання необхідно поліпшити, а по горизонталі – характеристики, які при цьому неприпустимо погіршуються. На перетині граф таблиці вказані номери прийомів, які з найбільшою ймовірністю можуть усунути виникле технічні протиріччя.
Цікавий факт, що технологію теорію рішення винахідницьких задач Альтшуллер удосконалював більше 40 років. І вона до сих пір продовжує розвиватися.

Якщо Ви хочете дізнатися більше або записатися в групу – переходите за посиланням:

https://flowacademy.com.ua/ru/special/godovaya-programma-obucheniya-ot-youth-flow-academy/

Популярні статті